Bijtelling elektrische auto in 2026 tóch 18%

18% bijtelling over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde.

Bijtellingsvoordeel op elektrische auto's blijft tóch bestaan, 18% bijtelling in 2026

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met die van benzineauto’s wordt uitgesteld. De Tweede Kamer heeft een amendement aangenomen dat de EV-korting niet alleen verlengt, maar ook opnieuw vormgeeft. Daardoor blijft er in 2026 én 2027 een lagere bijtelling bestaan, precies de jaren waarin de zakelijke EV-markt behoefte heeft aan meer stabiliteit. Een abrupte overgang naar 22% wordt hiermee voorkomen. Het uitgangspunt blijft dat de bijtelling uiteindelijk 22% wordt. De korting voor elektrische auto’s werkt de komende jaren als een tijdelijke verlaging op dit standaardtarief. Zo ontstaat een geleidelijke overgang naar het uniforme percentage dat vanaf 2028 geldt.

De bijtelling in 2026, 2027 en 2028

Banner Q4

2026

18% tot € 30.000

22% op alles daarboven

Banner Elroq

2027

20% tot € 30.000

22% op alles daarboven

Banner ID4

2028

Volledig naar 22%

Hoe gaat het in zijn werking?

2026: 18% bijtelling tot € 30.000

In 2026 wordt de bijtelling voor elektrische auto's met 4% verlaagd. Hierdoor geldt een tarief van 18% over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde, met een maximale korting van € 1.200. Over het bedrag boven de € 30.000 blijft de bijtelling 22%.

2027: 20% bijtelling tot € 30.000

In 2027 halveert de korting. De bijtelling komt dan uit op 20% over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde, met een maximale korting van € 600. De systematiek is verder identiek aan die van 2026.

Vanaf 2028: volledig naar 22%

Per 1 januari 2028 verdwijnt de korting helemaal en wordt elektrisch rijden fiscaal gelijkgesteld aan benzine- en dieselauto’s.

Vijfjaarsregel blijft van kracht

Een EV die in 2026 op kenteken wordt gezet, behoudt 18% bijtelling over de eerste € 30.000 gedurende 5 jaar.

Een EV die in 2027 op kenteken wordt gezet, behoudt 20% bijtelling over de eerste € 30.000 gedurende 5 jaar.

Voor werkgevers verandert er relatief weinig: elektrisch rijden blijft aantrekkelijk door lagere energie- en onderhoudskosten. De verlengde korting helpt vooral medewerkers over de streep te trekken. Daarbij maakt de pseudo-eindheffing de keuze voor een fossiele auto zakelijk steeds minder aantrekkelijk.

Waarom deze aanpassing?

Zonder ingreep zou de bijtelling voor EV’s in één klap stijgen naar 22%. Omdat compacte en middelgrote elektrische modellen nog steeds duurder zijn dan vergelijkbare benzineauto’s, zouden zakelijke rijders daardoor relatief zwaarder worden belast. Een geleidelijke afbouw van de korting moet voorkomen dat bestuurders massaal terugkeren naar fossiele auto’s. Zo blijft de overstap naar elektrisch aantrekkelijk en behoudt de markt continuïteit.

Wat betekent dit concreet voor zakelijke rijders?

Als voorbeeld nemen we een elektrische SUV met een cataloguswaarde van €45.000.

• In 2026 geldt over € 30.000 een tarief van 18%,
• Over de resterende € 15.000 betaal je 22%.

Dat is fors voordeliger dan 22% over het volledige bedrag. Over een periode van vijf jaar loopt de besparing op tot duizenden euro’s. Ook voor duurdere elektrische modellen blijft het voordeel merkbaar, al is de relatieve impact kleiner. Voor de meeste zakelijke rijders blijft elektrisch rijden in 2026 en 2027 daardoor financieel aantrekkelijk, ondanks de stapsgewijze afbouw van het voordeel.

Acties op elektrische modellen

Meer informatie over de bijtellingsregeling?

Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op.

Vragen?

Neem gerust contact met ons op, we denken graag met je mee.