Wat betekent de 2G/3G uitfasering voor jou?
De komende jaren verdwijnen de oudere mobiele netwerken (2G en 3G). Providers maken hiermee ruimte voor modernere technologieën zoals 4G en 5G, die sneller, stabieler en beter beveiligd zijn. Dit is een ontwikkeling die in heel Europa plaatsvindt en die ook invloed kan hebben op bepaalde functies in jouw bedrijfswagen. Op deze pagina leggen we uit wat er verandert en wat je eventueel kunt verwachten.
Wat verandert er precies?
In veel voertuigen zit een ingebouwde dataverbinding. Die zorgt ervoor dat jouw auto verbonden is met het internet. Hierdoor kun je gebruikmaken van handige functies zoals het op afstand verbinden met je auto via een app, het bekijken van de voertuigstatus, live verkeersinformatie tijdens het rijden en het ontvangen van online kaartupdates.
Wanneer jouw voertuig nog gebruikmaakt van een 2G- of 3G-verbinding, kan het zijn dat deze functies in de toekomst anders werken. Denk bijvoorbeeld aan het wegvallen van de app-verbinding, het niet meer kunnen ophalen van actuele verkeersinformatie of het stoppen van automatische kaartupdates en online serviceplanning.
Het is goed om te weten dat dit geen invloed heeft op het rijden zelf: je bedrijfswagen blijft veilig en volledig functioneel. Alleen bepaalde online diensten kunnen veranderen.
Wanneer gebeurt dit?
De afbouw van 2G en 3G gebeurt gefaseerd. In Nederland start dit naar verwachting rond augustus 2026 en loopt het proces door tot ongeveer eind 2027. In andere Europese landen kan dit eerder plaatsvinden. Dat betekent dat je in het buitenland mogelijk eerder merkt dat bepaalde diensten anders werken.
Goed nieuws: Volkswagen werkt aan een oplossing
Volkswagen werkt aan een oplossing om ervoor te zorgen dat jouw bedrijfswagen verbonden blijft. Op dit moment wordt er gewerkt aan een software-update die naar verwachting in 2026 beschikbaar komt.
Met deze update wordt de connectiviteit van je bedrijfswagen aangepast, zodat je gebruik kunt blijven maken van belangrijke functies zoals de app-verbinding met je bedrijfswagen, online voertuiginformatie, live verkeersupdates en navigatiediensten.
We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat je deze diensten zo veel mogelijk kunt blijven gebruiken zoals je gewend bent.
Omdat dit per model en uitvoering kan verschillen, informeren we je zodra er meer bekend is over jouw specifieke bedrijfswagen.
En hoe zit het met de noodoproep (eCall)?
Voor de noodoproepfunctie gelden aparte afspraken. De wettelijke eCall blijft naar verwachting nog beschikbaar tot eind 2027. Tegelijkertijd werken fabrikanten aan oplossingen om deze functie ook daarna te kunnen blijven ondersteunen, waar dat nodig is.
Veelgestelde vragen
Wat is de 2G/3G uitschakeling?
De oudere mobiele netwerken (2G en 3G) worden de komende jaren uitgezet. Providers maken hiermee ruimte voor snellere en veiligere netwerken zoals 4G en 5G. Dit gebeurt in heel Europa.
Wat betekent de 2G/3G uitschakeling voor mijn Volkswagen?
In sommige voertuigen wordt nog gebruikgemaakt van 2G of 3G voor online functies. Als deze netwerken verdwijnen, kunnen bepaalde connected services in je bedrijfswagen veranderen of niet meer werken.
Welke functies kunnen beïnvloed worden door de 2G/3G uitschakeling?
Dit kan gevolgen hebben voor onder andere:
- De verbinding met de app (bijv. op afstand bedienen)
- Het bekijken van voertuigstatus
- Live verkeersinformatie
- Online kaartupdates
- Online serviceplanning
Geldt de 2G/3G uitschakeling voor elke Volkswagen?
Niet elk voertuig wordt op dezelfde manier beïnvloed. Dit hangt af van het model, bouwjaar en de gebruikte technologie. Zodra er specifieke informatie is voor jouw bedrijfswagen, word je hierover geïnformeerd.
Heeft de 2G/3G uitschakeling invloed op het rijden of de veiligheid van mijn bedrijfswagen?
Nee. Je bedrijfswagen blijft veilig en volledig functioneel. Alleen bepaalde online diensten kunnen veranderen of wegvallen.
Wanneer worden 2G en 3G uitgeschakeld?
In Nederland start de afbouw naar verwachting rond augustus 2026 en loopt deze door tot eind 2027. In andere Europese landen kan dit eerder gebeuren.
Komt er een oplossing voor mijn Volkswagen na de uitschakeling van 2G en 3G?
Ja. Volkswagen werkt aan een software-update die naar verwachting in 2026 beschikbaar komt. Hiermee wordt de connectiviteit van je bedrijfswagen aangepast.
Het doel is om belangrijke functies te behouden, zoals:
- App-verbinding
- Online voertuiginformatie
- Live verkeersupdates
- Navigatiediensten
Dit kan per model en uitvoering verschillen. Je wordt hierover geïnformeerd zodra er meer bekend is.