Tijd voor de elektrische GTI
De GTI is al bijna 50 jaar een icoon. Nu is het tijd voor de elektrische GTI. Op de IAA Mobility in München (5-9 september) presenteert Volkswagen de ID. GTI Concept. Het studiemodel heeft de in maart gepresenteerde elektrische ID. 2all als basis. Met voorwielaandrijving, een strak design en krachtige proporties is dit model een perfect startpunt voor een nieuwe GTI waarbij rijplezier, duurzaamheid én gebruiksgemak een perfecte match vormen. De ontwikkeling naar serieproductie is al goedgekeurd.
Nieuwe generatie GTI
De indrukwekkende vermogensontwikkeling, kenmerkend voor elektrische aandrijving, past perfect bij het GTI-karakter. Zowel de huidige Golf GTI met turbomotor als het ID. GTI Concept delen de eigenschap van voorwielaandrijving en een elektronisch sperdifferentieel op de vooras. Opmerkelijk is dat de ID. GTI Concept de allereerste elektrische Volkswagen is die deze geavanceerde technologie omarmt.
De I staat voor 'Intelligent'
De I in de legendarische drielettercombinatie staat voortaan ook voor ‘Intelligent’. Met een vrijwel volledig aanpasbare elektromotorconfiguratie kan de Vehicle Dynamics Manager van de ID. GTI Concept de aandrijflijn nog dieper integreren dan bij verbrandingsmotorvarianten. Dit betekent dat de ID. GTI Concept een breed scala aan GTI-personalisatie-opties biedt, waaronder aandrijving, stuurgedrag, geluid en zelfs schakelmomenten geïnspireerd op historische GTI-modellen. Deze instellingen zijn eenvoudig te selecteren via de nieuwe GTI Experience Control in de middenconsole, waardoor de ID. GTI Concept een dynamische tijdmachine wordt.
De basis
Net als de eerste GTI in 1976 maakt de ID. GTI Concept gebruik van het design- en technologieconcept van een bereikbaar serieproductiemodel, in dit geval de ID. 2all. De ID. GTI Concept is compact (LxBxH: 4,10 x 1,84 x 1,50 m) en heeft een wielbasis van 2,60 meter. De kenmerkende vorm van de C-stijl, de rode omlijsting van de grille, de zwarte achterspoiler, de matzwarte wielkastverbreders en de kleur Diamond Silver Metallic zijn verwijzingen naar de eerste Golf GTI. Ook moderne GTI-elementen als luchtinlaten met honingraatstructuur komen terug in het ontwerp. De rode sleepogen zijn een knipoog naar de autosport.
Nieuwe GTI-elementen
De ID. GTI Concept belichaamt de toekomst van de GTI met nieuwe designelementen. Dit omvat onder andere LED Matrix-koplampen met een verbonden LED-strip, rechtopstaande LED-dagrijverlichting, een verlicht Volkswagen-logo, en sportieve zwarte air-curtains in de voorbumper. Opvallende 20-inch lichtmetalen velgen met acht dubbele spaken en een combinatie van zwart en gepolijst hoogglans trekken de aandacht. De achterlichten zijn verbonden door een zwarte strip en het centrale Volkswagen-logo is verlicht. De krachtige uitstraling wordt versterkt door de wielkastverbreders en een zwarte achterbumper die doet denken aan de originele Golf GTI.
Toekomst GTI-interieur
Met opvallende details als met geruite stof beklede sportstoelen, een pookknop in de vorm van een golfbal en het driespaaks sportstuur met het kenmerkende, uitgediepte centrale gedeelte was ook het interieur van de eerste Golf GTI spraakmakend sportief. De ID. GTI Concept interpreteert deze elementen op geheel eigen wijze. Zo slaat de verdiept geplaatste airbag in het driespaaks sportstuur een brug naar het stuur van de Golf GTI I. Een modern detail is de verlichte 12-uur markering. In de horizontale spaken van het stuur zijn bedieningsknoppen voor bijvoorbeeld het dashboard, het augmented reality head-up display en het geluidsvolume perfect bereikbaar. Hoewel de automatische versnellingsbak in de ID. GTI Concept wordt bediend met een schakelaar op de stuurkolom, komt het golfbaldesign wel degelijk terug in het interieur: het golfballetje in de middenconsole is het bedieningselement voor de GTI Experience Control, waarmee de rijprofielen en de weergave van het dashboard zijn te selecteren.
GTI stoelen, GTI Cockpit
De sportstoelen in de ID. GTI Concept zijn gedeeltelijk bekleed met een stof in ‘Jack-e’ ruitpatroon – een verwijzing naar de geruite ‘Jacky’-stoelbekleding van de Golf GTI 6. In de hoofdsteun van de passagier is een rood pulserend LED-element geïntegreerd. Deze ‘GTI Heartbeat’-sensor maakt bij een afgesloten auto duidelijk dat het alarm is geactiveerd. Via de GTI Experience Control zijn diverse weergaven voor het digitale instrumentarium te selecteren. Naast de al sportieve standaard look is er ook een vintage GTI-weergave, waarbij het instrumentarium de sfeer ademt van de cockpit van de legendarische Golf Pirelli GTI.
Nieuwe mogelijkheden: GTI head-up display en GTI-modus
Nieuwe functies in de ID. GTI Concept omvatten een GTI head-up display en de GTI-modus. Het augmented reality display integreert virtuele informatie met de auto-omgeving en projecteert gegevens zoals snelheid en resterende actieradius voor de passagier. In de standaardmodus gebruikt het display wit licht (GTI Silver Drive) voor de achtergrondverlichting, maar bij activering van de GTI-modus verandert dit naar GTI Red Turbo-tint. In deze modus toont het display bijvoorbeeld een circuitplattegrond en de auto's positie tijdens het rijden, inclusief racegegevens zoals huidige positie, rondetijden en afgelegde ronden. De ID. GTI Concept demonstreert de toekomstige mogelijkheden.
De auto heeft al productieklare elementen, zoals een groot 12,9-inch touchscreen en handige bedieningselementen voor het klimaatsysteem. Er zijn verlichte knoppen voor essentiële functies die zowel voor de bestuurder als de passagier toegankelijk zijn, samen met een eenvoudig te bedienen duimschakelaar voor het aanpassen van het geluidsvolume. Draadloos opladen voor telefoons is beschikbaar, naast meerdere USB-C-poorten en een 230V-aansluiting.
Gebruiksgemak: kernkwaliteit van de GTI
Gebruiksgemak is een vast onderdeel van het GTI-DNA. De ID. GTI Concept, die op het MEB entry-platform staat, biedt plaats aan vijf inzittenden. De flexibele bagageruimte met extra opruimbox heeft een inhoud van 490 liter (1.330 liter met neergeklapte achterbank). Zelfs onder de achterbank bevindt zich nog een afsluitbare opbergruimte met een volume van 50 liter – ideaal voor bijvoorbeeld laptops en tablets.
Ook met zijn efficiënte aandrijflijn, lage gewicht, goede stroomlijn, grote batterij én perfecte balans tussen sportiviteit en comfort is de ID. GTI Concept klaar voor elke (lange) trip.
DISCLAIMER
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.