Pon Dealer & Muntstad
gaan samen verder
Volkswagen onthult de krachtige ID. Buzz GTX
Volkswagen onthult de sportieve ID. Buzz GTX, het nieuwe vlaggenschip binnen de ID. Buzz-serie, uitgerust met een elektromotor op zowel de voor- als achteras voor standaard vierwielaandrijving. Met een systeemvermogen van 250 kW/340 pk en een koppel van 560 Nm biedt dit model een acceleratie van 0-100 km/u in slechts 6,5 seconden. Ook heeft het een indrukwekkend trekvermogen van 1.600-1.800 kg. De reguliere versie heeft een nieuw 79 kWh accupakket, terwijl de variant met lange wielbasis een 86 kWh batterij krijgt. Deze krachtigste Bulli's ooit zullen in de tweede helft van dit jaar worden gelanceerd.
Prestaties en praktische kracht in elektrische mobiliteit
De ID. Buzz GTX combineert sportieve prestaties met praktische bruikbaarheid. Met een reguliere wielbasis kan hij aanhangers tot 1.800 kg trekken, terwijl de versie met lange wielbasis maximaal 1.600 kg aankan, terwijl andere modellen tot 1.200 kg kunnen trekken. De elektrische 4MOTION vierwielaandrijving biedt uitstekende prestaties bij zware belasting of op ongelijk terrein, en het laadgemak is aanzienlijk. De reguliere versie (79 kWh) kan snelladen met 185 kW, terwijl de lange versie (86 kWh) tot 200 kW kan laden. Beide versies kunnen in slechts 25 minuten worden opgeladen van 10-80%.
Sportieve GTX-kenmerken
Kenmerken van de sportieve GTX-uitstraling zijn direct herkenbaar bij de ID. Buzz GTX. De opvallende GTX-bumper aan de voorkant, met een luchtinlaat in honingraatdesign, trekt meteen de aandacht. Standaard wordt de auto geleverd met IQ. LIGHT LED matrixverlichting, en de nieuwe GTX-kenmerkende LED-dagrijverlichting in pijlvorm. Verschillende carrosserie-elementen, zoals de grille, luchtgeleiders, buitenspiegelbehuizingen en GTX-logo's, zijn uitgevoerd in hoogglans zwart. Optioneel zijn er 21 inch lichtmetalen velgen beschikbaar, met keuze uit diverse nieuwe designs.
Ook van binnen sportief
De sportieve uitstraling van de GTX wordt ook binnenin voortgezet. Uniek voor de GTX-modellen binnen de ID. Buzz-serie is de zwarte hemelbekleding. De elektrisch verstelbare comfortstoelen, met geheugenfunctie, zijn speciaal ontworpen in GTX-stijl. Opvallende details zijn onder andere de ArtVelours bekleding met diamantpatroon en de rode stiksels. Het multifunctionele stuurwiel met GTX-aanduiding is eveneens voorzien van rode stiksels en accenten, wat de sportieve uitstraling versterkt.
Zo zit het
Hier is hoe de stoelconfiguraties zijn opgebouwd voor zowel de ID. Buzz met reguliere als lange wielbasis:
- Vijfzitter: een driezits achterbank die in twee ongelijke delen neerklapbaar is.
- Zeszitter: twee individuele stoelen op zowel de tweede als derde rij.
- Zevenzitter (alleen beschikbaar voor de lange wielbasis): een bank voor drie op de middelste rij en twee individuele stoelen op de achterste rij.
Bovendien kunnen de zitplaatsen op de tweede rij worden verschoven over een afstand van 15 cm (voor de reguliere wielbasis) of 20 cm (voor de lange wielbasis). Voorzieningen zoals ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes zijn beschikbaar voor de passagiersstoel voorin, de buitenste zitplaatsen op de tweede rij en de stoelen op de derde rij.
Ruimte
In de vijfzits ID. Buzz GTX met reguliere wielbasis varieert de bagageruimte van 1.121 tot 2.123 liter. De versie met lange wielbasis biedt nog meer ruimte, van 1.340 liter met de achterbank in normale positie tot maar liefst 2.496 liter. Zelfs in de zevenzitsuitvoering blijft er nog altijd een volume van 306 liter beschikbaar, zelfs wanneer alle zitplaatsen in gebruik zijn. Voor alle modellen is er een Multiflex variabele laadvloer met twee opvouwbare boxen beschikbaar, waardoor een volledig vlakke laadvloer kan worden gecreëerd wanneer de achterste zitplaatsen zijn neergeklapt.
Infotainment op zijn modernst – inclusief ChatGPT
De ID. Buzz komt standaard met een geheel nieuw infotainmentsysteem, voorzien van een gebruiksvriendelijke menustructuur, verbeterde graphics en een snellere processor. Het centrale touchdisplay heeft nu een diameter van 33 cm (voorheen 30), met een handig, verlicht aanraakgebied voor temperatuur- en volumeregeling geïntegreerd. Voor het eerst is er ook een head-up display beschikbaar voor de ID. Buzz. Veel functies zijn te bedienen via natuurlijke spraakopdrachten. Met de integratie van ChatGPT is het zelfs mogelijk om vragen te stellen over diverse onderwerpen. Daarnaast is de Wellness-app nieuw, met verschillende programma's die bijdragen aan het welzijn tijdens het rijden en tijdens (laad)pauzes.
Fijne en veilige assistentie
In de ID. Buzz krijgt de bestuurder assistentie van geavanceerde rijhulpsystemen. Park Assist Plus heeft nu een functie die het mogelijk maakt om de ID. Buzz via een app op afstand te parkeren. Ook exit warning is nieuw. Dit waarschuwt bij het openen van een deur voor achteropkomend verkeer. Zo nodig verhindert het systeem het openen van de deur(en) voor even.
Samba!
Optioneel voor de ID. Buzz GTX met lange wielbasis is het grootste panoramische glazen dak (1,54 x 0,93 meter) dat Volkswagen ooit heeft ontwikkeld. Dit dak bevat elektronisch aanstuurbare vloeibare kristallen, waardoor het met een druk op de knop of een stemcommando kan schakelen tussen transparant en ondoorzichtig. Met deze functie brengt de lange ID. Buzz GTX het nostalgische Samba-busgevoel uit de jaren '50 weer tot leven.
De productie van de ID. Buzz vindt plaats in Hannover, Duitsland, en in Nederland wordt de auto geleverd met tot wel 7 jaar onderhoud inbegrepen. De ID. Buzz GTX-modellen worden verwacht in Nederland in de tweede helft van dit jaar. Meer informatie over specificaties en prijzen volgt in aanloop naar de marktintroductie.
DISCLAIMER
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.