Volkswagen ID. Polo

Volkswagen ID. Polo nu te reserveren

Nu al te reserveren vanaf € 24.990, vanaf volgend jaar leverbaar

De iconische Polo, nu volledig elektrisch

Volkswagen blaast één van zijn meest iconische modellen nieuw leven in. Vijftig jaar na de introductie van de Polo, al decennialang de meest voorkomende auto op de Nederlandse wegen, staat de volledig elektrische ID. Polo aan de vooravond van zijn wereldpremière in 2026. Met de ID. Polo zet Volkswagen een belangrijke stap in het toegankelijk maken van e-mobiliteit. Het model is gebouwd op de nieuwste generatie van het modulaire elektrische MEB+ platform, dat staat voor efficiëntie, bereik en betaalbaarheid. De officiële voorverkoop start medio mei 2026, maar geïnteresseerden kunnen nu al een ID. Polo reserveren. De volledig elektrische Polo wordt volgend jaar leverbaar vanaf € 24.990.

Pure Positive design: herkenbaar en vernieuwend

De ID. Polo is het eerste Volkswagen-model dat is ontworpen volgens de nieuwe Pure Positive designtaal van designchef Andy Mindt. Deze filosofie is gebaseerd op drie kernwaarden: stabiliteit, sympathie en een karakteristiek ‘geheim ingrediënt’. Het exterieur is direct herkenbaar als een echte Volkswagen, terwijl het interieur intuïtiever, slimmer en charismatischer is dan ooit. Dankzij de doordachte architectuur en de uitgebalanceerde combinatie van digitale displays en fysieke knoppen voelt de ID. Polo meteen vertrouwd aan. Alle schermen zijn strak uitgelijnd op één visuele as voor optimaal gebruiksgemak. Het ‘geheime ingrediënt’ komt tot uiting in details zoals het optionele retro Golf II-instrumentenpaneel en ID.Light 2.0, waarbij sfeerverlichting is geïntegreerd in het dashboard en de voorportieren.

Comfort en kwaliteit naar een hoger niveau

Volkswagens compacte modellen staan al decennialang bekend om hun kwaliteit en comfort, en de ID. Polo bouwt die reputatie verder uit. Het interieur is hoogwaardig afgewerkt met zachte materialen en biedt luxe opties die normaal gesproken in hogere segmenten te vinden zijn. Denk aan een Harman Kardon audiosysteem en elektrisch verstelbare stoelen met geheugen- en massagefunctie, waarmee de ID. Polo de lat in zijn klasse opnieuw hoger legt.

MEB+ voor meer ruimte, efficiency en lagere kosten

De ID. Polo is het eerste Volkswagen-model dat gebruikmaakt van het nieuwe MEB+ platform. De belangrijkste vernieuwing is de elektrische voorwielaandrijving, speciaal ontwikkeld voor compacte modellen. Deze aandrijflijn is eenvoudiger, lichter en bestaat uit minder onderdelen, wat resulteert in een lager energieverbruik en lagere kosten.

Meer ruimte in compact formaat

Dankzij de slimme opbouw van MEB+ biedt de ID. Polo meer binnenruimte dan de huidige Polo, ondanks vergelijkbare buitenafmetingen. Vooral achterin is de ruimte toegenomen, met bredere zitplaatsen en meer hoofdruimte. Ook de bagageruimte profiteert: zonder aandrijfcomponenten achterin groeit het volume met bijna 20 procent tot 435 liter, aanzienlijk meer dan bij de huidige Polo en zelfs ruimer dan de Golf.

Nieuwe elektromotor en vermogenselektronica

Het MEB+ platform introduceert de nieuwe APP290 elektromotor en de nieuwste generatie vermogenselektronica van Volkswagen. De geïntegreerde motor, transmissie en pulsomvormer zorgen voor een efficiënte vermogensafgifte en optimale energieterugwinning. Doordat deze technologie intern is ontwikkeld, stijgt de efficiëntie en dalen de productiekosten.

Slimme batterijtechnologie

De vlak in de bodem geïntegreerde PowerCo lithium-ionbatterij maakt gebruik van cel-naar-pakket-technologie. Dit verlaagt gewicht en kosten, terwijl de energiedichtheid met circa 10 procent toeneemt voor een groter rijbereik. De accupakketten worden geproduceerd in Salzgitter en later ook in Valencia en zijn voorzien van 8 jaar of 160.000 kilometer garantie.

Vier uitvoeringen, vier vermogens en twee accupakketten

Bij de marktintroductie medio 2026 is de ID. Polo leverbaar in drie uitvoeringen: Trend, Life en de extra complete en krachtigere Style. Alle drie zijn standaard uitgerust met een netto 37 kWh accupakket, dat bij DC-snelladers kan worden opgeladen met maximaal 90 kW – snelladen is dus standaard op elke uitvoering.

Voor de ID. Polo Life en Style is optioneel een groter 52 kWh accupakket beschikbaar, met een maximale DC-laadsnelheid van 130 kW. Het AC-laadvermogen bedraagt voor beide accupakketten 11 kW, bijvoorbeeld bij een thuislaadpunt. Opladen van 10 tot 80 procent duurt circa 27 minuten bij 90 kW en ongeveer 23 minuten bij 130 kW. De verwachte actieradius bedraagt circa 300 km (WLTP) voor het standaard accupakket en tot 450 km (WLTP) voor de grotere batterij.

Afhankelijk van de uitvoering variëren de vermogens van 85 kW (116 pk) tot 155 kW (211 pk). Later in 2026 wordt het programma uitgebreid met de ID. Polo GTI met 166 kW (226 pk): de allereerste volledig elektrische GTI.

Geautomatiseerde rijfuncties en een nieuw exterieurgeluid

Dankzij MEB+ profiteert de ID. Polo niet alleen van de nieuwste elektrische aandrijftechnologieën, maar ook van geavanceerde assistentiesystemen. Travel Assist 3.0 helpt  om automatisch in de rijstrook te blijven, de snelheid aan te passen en van rijstrook te wisselen op snelwegen. Voor het eerst biedt het systeem in de ID. Polo ook verkeerslicht- en stopbordherkenning.

De ID. Polo is de eerste elektrische Volkswagen met het nieuwe, speciaal door en voor Volkswagen ontwikkelde exterieurgeluid dat voetgangers waarschuwt bij snelheden tot 25 km/u. Het unieke geluid past zich in realtime aan voor een aangename en boeiende beleving. In de Sport-stand wordt tot 50 km/u bovendien een karakteristiek sportief geluid gegenereerd.

Compleet nieuw onderstel legt lat in segment nog hoger

De ID. Polo beschikt over een volledig nieuw ontwikkeld onderstel dat comfort en dynamiek biedt uit een klasse hoger. Het chassis is speciaal afgestemd op de elektrische voorwielaandrijving en combineert een MacPherson-vooras met een compacte torsie-achteras voor maximale precisie en wegligging. Vergeleken met de MQB-Polo zijn de natuurlijke frequenties van de assen met 5% verlaagd, wat het trillingscomfort aanzienlijk verbetert. Het nieuwe, lichtere one-box remsysteem met schijfremmen op beide assen biedt een optimaal pedaalgevoel en een efficiëntere recuperatie, en is 26% lichter dan bij vergelijkbare elektrische modellen.

Nu al te bestellen, in 2026 leverbaar vanaf € 24.990*

De ID. Polo is ontwikkeld en ontworpen in Wolfsburg en wordt geproduceerd in het Spaanse Martorell. De auto is het eerste model binnen een brede line-up van nieuwe, elektrische compacte Volkswagens. Het merk start medio april 2026 met de officiële verkoop, maar nu al kunnen geïnteresseerde kopers bij Volkswagen terecht om een reservering voor de ID. Polo te plaatsen. Naar verwachting arriveren de eerste exemplaren medio september bij de Nederlandse dealers. De versies met de 37 kWh accu worden medio november in Nederland verwacht. De definitieve technische details, uitrustingsniveaus en vanafprijzen worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt. 

Technische gegevens ID. Polo

Technische gegevens** 
AandrijvingMEB+, voorwielaandrijving
Uitvoeringen en vanafprijs1Trend, Life, Style, GTI
Verwachte vanafprijs 24.990*
Vermogen Trend / Life85 kW (116 pk) / 99 kW (135 pk)
Vermogen Style / GTI155 kW (211 pk) / 166 kW (226 pk)
Accupakketten (netto)37 kWh (LFP) en 52 kWh (NMC)
DC-laadvermogen (max.)

37 kWh accupakket - 90 kW 

52 kWh accupakket - 130 kW

DC-laadtijd 10-80% 

37 kWh accupakket – 27 minuten

52 kWh accupakket – 23 minuten

Maximaal elektrisch rijbereik, gecombineerd

37 kWh accupakket – 300 km**

52 kWh accupakket – 450 km**

LuchtweerstandscoëfficientOngeveer 0.264
Massa rijklaar (gewicht afhankelijk van uitvoering)

37 kWh accu – ongeveer 1.512 kg

52 kWh accu – ongeveer 1.515 kg

Lengte4.053 mm
Breedte1.816 mm
Hoogte1.530 mm
Wielbasis600.

Vragen over de ID. Polo? 

Neem gerust contact op met één van onze collega's. Ze vertellen je graag meer over de ID. Polo.

DISCLAIMER

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* De genoemde consumentenadviesprijs is inclusief btw, bpm, rijklaarmaakkosten, leges, recyclingbijdrage en eventueel beheerbijdrage. De uiteindelijke prijs van de auto is (mede) afhankelijk van het moment van afleveren en kan daardoor afwijken van de prijs die hier wordt getoond. Informeer bij de dealer naar de meest actuele levertijd en de bijbehorende prijs van de auto.

** Voorlopige waarde, kan nog wijzigen. De opgegeven actieradius en/of verbruiks- en emissiewaarden zijn bepaald volgens de wettelijk voorgeschreven meetprocedure. WLTP is een gestandaardiseerde testprocedure om de uitstoot en het (brandstof)verbruik van voertuigen te meten. Afhankelijk van meeruitvoeringen, weg-, verkeers- en weersomstandigheden, milieu-invloeden, conditie van de auto en rijstijl kunnen in de praktijk verbruikswaarden voorkomen die hiervan afwijken. Het genoemde aantal kilometers actieradius is steeds de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.