Nick van der Flier
Verkoopadviseur
Over elektrisch rijden
Aanbod elektrisch
Let op! Pon Center Nieuwegein is tijdelijk gewijzigd van locatie Lees meer
Kom óók op 5 of 12 oktober naar Pon Center
Precies 50 jaar geleden begon Volkswagen in Wolfsburg met de productie van de Golf. Niemand kon toen vermoeden dat deze compacte auto, de opvolger van de iconische Kever, zou uitgroeien tot de meest succesvolle Volkswagen en de best verkochte Europese auto aller tijden. Nu, een halve eeuw later, vieren we dit bijzondere jubileum met onder andere de introductie van de 8e generatie van de Golf. We nodigen je van harte uit om 50 jaar Golf met ons te vieren op zaterdag 5 oktober in Amersfoort of zaterdag 12 oktober in Utrecht. Ben jij erbij?
Op zaterdag 5 oktober en zaterdag 12 oktober van 12.00 tot 17.00 uur vieren we met trots 50 jaar Golf! Op deze feestelijke dag kun je alle generaties van de iconische Golf bewonderen, inclusief de nieuwste 8e generatie, die nu ook als plug-in hybride verkrijgbaar is.
Onze productspecialist zal je om 13.00 en 15.00 uur meenemen in een presentatie waarin alle ins en outs van de nieuwe Golf met je gedeeld worden.
Naast de Golf zal ook een selectie van de nieuwste Volkswagen-modellen aanwezig zijn, waaronder de gloednieuwe Volkswagen ID.7 Tourer. Kom je ook langs om dit jubileum met ons te vieren? Er staat een hapje en een drankje voor je klaar. We hopen je te zien!
Ook zal de nieuwe Golf GTI aanwezig zijn. Met 265 pk heeft de nieuwe Golf GTI meer vermogen dan ooit. Hij heeft alles wat je van een klassieker verwacht, maar dan helemaal van nu. Verlaagd onderstel? Rode remklauwen? Verchroomde dubbele uitlaat? Check, check, check. De sportieve spoiler, het verlichte logo en koplampverlichting LED Matrix (IQ.Light) maken het compleet.
1974 - 1983
Golf Type 1
1983 - 1991
Golf Type 2
1991 - 1997
Golf Type 3
1997 - 2003
Golf type 4
2003 - 2008
Golf type 5
2008 - 2012
Golf type 6
2012 - 2019
Golf type 7
2019 - heden
Golf type 8
In het begin van de jaren zeventig was Volkswagen op zoek naar een opvolger voor de Kever, en het was geen sinecure om een nieuwe wereldwijde besteller te ontwikkelen. Vele jaren werden besteed aan ontwerpen, tekenen, bouwen en testen. In 1974 was het eindelijk zover en de stap naar de Golf was niets minder dan een revolutie: voorwielaandrijving in plaats van achterwielaandrijving, waterkoeling in plaats van luchtkoeling, een lijnmotor in plaats van een boxermotor en een hoekig design in plaats van karakteristieke rondingen.
Totale productie wereldwijd: 6,9 miljoen exemplaren.
Met gedetailleerde aerodynamische verbeteringen, een aanzienlijk groter interieur en motoren die minder brandstof verbruikten, ging de Golf in 1983 de tweede ronde in. Het gewijzigde onderstel maakte indruk met meer veercomfort, terwijl het lagere geluidsniveau en de afwerking van de auto nieuwe maatstaven stelden. De Volkswagen, die volledig werd ontworpen in Wolfsburg, bleef ondanks alle veranderingen direct herkenbaar als een Golf - een belangrijke succesfactor voor het nieuwe model. De tweede Golf-generatie was ook verkrijgbaar als doorontwikkelde cabriolet en als sedan (Jetta).
Totale productie: 6,3 miljoen exemplaren.
Aanzienlijk veranderd ten opzichte van zijn voorganger, maar nog steeds duidelijk herkenbaar als een Golf: de bestseller bereikte een ontwikkelingsniveau dat slechts een paar jaar eerder nog voorbehouden leek aan het topsegment. De derdegeneratie-airbags voor de bestuurder en voorpassagier - en later ook zijairbags - zorgden voor meer veiligheid, en ook de crasheigenschappen werden aanzienlijk verbeterd. De Golf III werd voor het eerst ook als stationwagen geleverd. Tevens kwam er op basis van dit model een geheel nieuwe Cabriolet, en dan was er nog de Vento sedan.
Totale productie: 4,8 miljoen exemplaren.
Toen de vierde generatie werd gepresenteerd, was het duidelijk dat de Golf was uitgegroeid tot een premiummodel. Met zijn uitstekende afwerkingskwaliteit onderscheidde hij zich van meet af aan van alle concurrenten. Het interieur maakte indruk met zijn hoge kwaliteit en stelde nieuwe normen in zijn segment. Het strakke design, dat ook een brug sloeg naar de eerste Golf met zijn gereduceerde lijnenspel en karakteristieke ontwerp van de C-stijl, was baanbrekend voor de modelreeks. Tot op de dag van vandaag wordt de Golf IV door kenners beschouwd als een stijlicoon. De vierde generatie werd ook aangeboden als stationwagen en doorontwikkelde cabriolet en als Bora (sedan en stationwagen).
Totale productie: 4,9 miljoen exemplaren.
Met zijn hoge niveau qua comfort, dynamiek en vooral kwaliteit liet de vijfgeneratie-Golf veel van zijn concurrenten in de compacte middenklasse achter zich. Het onderstel onderging uitgebreide aanpassingen en achter werd een nieuwe multilink-as met vier draagarmen per zijde gemonteerd. De laser-gelaste carrosserie zette ook nieuwe maatstaven: de torsiestijfheid werd met 35 procent verhoogd ten opzichte van zijn voorganger. Een zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling, bi-xenon-koplampen en TSI-technologie waren voor het eerst aan boord te vinden, en de Golf GT was uitgerust met 's werelds eerste twincharger, een combinatie van een turbo en een compressor. Ook de Golf Plus debuteerde met de vijfde generatie. De nieuwe Golf Variant en de Jetta sedan waren eveneens erg populair.
Totale productie: 3,4 miljoen exemplaren.
'Een nieuwe kwaliteitservaring', zo luidde de slogan bij de marktintroductie van de zesde generatie van de Golf. Hij was nog steeds compact, maar was ingrijpend gemoderniseerd, zowel qua technologie als wat uiterlijk betreft, waardoor hij een strakkere en hoogwaardigere indruk maakte. Ook in het interieur vond een kwaliteitssprong plaats. De afwerking, uitstraling en het gevoel leken allemaal in een hoger segment thuis te horen. Hetzelfde gold voor de veiligheids- en assistentiesystemen, waarmee de Golf VI het motto 'safety first' volgde en een grote sprong voorwaarts maakte. In 2009 won de Golf de 'World Car of the Year' award. In de zomer van 2011 keerde de Cabriolet terug, een jaar later gevolgd door de eerste GTI-versie met open dak. De Golf Plus en Golf Variant vulden het modellengamma aan.
Totale productie: 3,6 miljoen exemplaren
De zevende generatie zag er zelfverzekerder en sportiever uit dan ooit. De langere wielbasis, kortere overhangen, strakke lijnen en de focus op lichtgewicht constructies gaven hem een nieuw, sportief uiterlijk. De Golf VII werd geleverd met een compleet nieuwe motorgeneratie. Alle versies hadden standaard een start-stop-systeem en een energieterugwinningmodus aan boord. Daarnaast kwam de Golf op de markt met een groot aantal nieuwe assistentiesystemen, waarvan sommige tot de standaarduitrusting behoorden. In 2014 elektrificeerde de Golf de compacte middenklasse, waarbij de volledig elektrische e-Golf en de plug-in hybride GTE hun debuut maakten. Met de komst van de zevende generatie werden ook een nieuwe editie van de Golf Variant en de Golf Sportsvan op de markt gebracht.
Totale productie: 6,3 miljoen exemplaren.
De achtste generatie is gedigitaliseerd, connected en vooruitstrevend en schrijft nu een nieuw hoofdstuk. Alle aandrijfvarianten zijn zeer efficiënt. Het digitale interieur vormt een nieuwe dimensie met het oog op de bediening van de auto. Het brede scala aan standaard assistentiesystemen loopt uiteen de autonome noodremsystemen Front Assist en Lane Assist tot aan de waarschuwingsfunctie voor dreigend gevaar met behulp van V2X-technologie, die door Euro NCAP is bekroond. Aan de bovenkant van het motorengamma verhogen het 4MOTION vierwielaandrijfsysteem en Dynamic Chassis Control DCC het comfort en maken ze het rijden nog dynamischer. Tegen de tijd dat de nieuwe versie in 2024 op de markt komt, zijn er meer dan een miljoen exemplaren van verkocht.
Wanneer: Zaterdag 5 oktober
Tijd: Van 12.00 - 17.00 uur
Adres: Industrieweg 11, 3812 RX Amersfoort
Product presentatie om 13.00 en 15.00 uur
Wanneer: Zaterdag 12 oktober
Tijd: 12.00 - 17.00 uur
Adres: Landzigt 22, 3454 PE De Meern
Product presentatie om 13.00 en 15.00 uur
Nick van der Flier
Verkoopadviseur
Daniel Van Trigt
Verkoopadviseur
Jasper Balhuizen
Verkoopadviseur
Mark Overduin
Verkoopadviseur
Darius de Vries
Junior verkoopadviseur
Marnix van Buren
Verkoopmanager
Jeroen Borgstein
Verkoopadviseur
Laurens Ekelschot
Verkoopadviseur
Kaj van den Berg
Verkoopadviseur
Niels Verdaasdonk
Verkoopadviseur
Jorn Kulpe
Verkoopadviseur
Marnik Franke
Verkoopadviseur
Luc Zahradnik
Verkoopadviseur
Tom Westrup
Verkoopadviseur
Theo Mulder
Verkoopadviseur
Downloads